.
Adobe Photoshop - Adobe InDesign - Adobe Illustrator
Voor het vak 'Branding' heb ik aan de hand van een creatief proces een fictieve campagne ontworpen. Het belangrijkste aspect van dit vak was vooral het proces naar de eindwerken toe. Wanneer je in een ontwerpproces vast komt te zitten, kun je via deze creatieve methode tot nieuwe ideeën komen. Het proces is onderverdeeld in een drietal stappen:
1. Woorden en zinnen genereren
2. Schetsen en itereren                
3. Eindconcept       
                      

For the course 'Branding' I designed a fictional campaign based on a creative process. The purpose of this course was mainly the process towards the final projects. When you get stuck in a design process, you can come up with new ideas through this creative method. The process is divided into three steps:
1. Think of words and sentences
2. Sketch and iterate                   
3. Final concept                           
.
1: Woorden en zinnen genereren
Samen met een studiegenoot is een woordweb gemaakt. Aan de hand van een random startwoord, is het eerste woord dat in ons opkwam opgeschreven. Vervolgens werd hetzelfde gedaan voor dat nieuwe woord, enzovoort. Hieruit ontstond een vel dat vol stond met woorden. Hieruit zijn vervolgens zinnen gemaakt. Mij werkpartner koos 15 woorden waar de volgende zinnen van zijn gemaakt:


More people should road trip through England hanging out of their window. 
More people should find friends with whom they can throw golf balls watching Peaky Blinders
Why does Trump milk cows for Dicks breakfast?
You can see that Nike takes over the universe with their universal road trip.
It is logical that Pablo Escobar liked to poker in the dirt.

1: Generate words and sentences
A word web has been made in pairs. We started with a 'start word' after which we took turns writing down the first word that came to mind. Sentences were then made on the basis of this series of words. The work partner always chose three words and sentences were made of them. This resulted in the following sentences:
More people should road trip through England hanging out of their window. 
More people should find friends with whom they can throw golf balls watching Peaky Blinders
Why does Trump milk cows for Dicks breakfast?
You can see that Nike takes over the universe with their universal road trip.
It is logical that Pablo Escobar liked to poker in the dirt.
2: Schetsen en itereren 
De vijf eerder genoemde zinnen zijn gevisualiseerd door middel van schetsen. Tijdens een review moment, hebben werkgroepgenoten hierop feedback gegeven. De betekenis van de zinnen was hierbij niet meer belangrijk. Het ging erom welk beeld de meeste potentie had om verder uitgewerkt te worden.  
Uiteindelijk had het beeld van een Volkswagen bus die over de Nike's 'swoosh' de ruimte in rijdt de meeste potentie. De bus staat in zekere zin voor vrijheid en de hippie cultuur. Dit beeld laat letterlijk een 'space trip' zien. Het uitgangspunt van trippen, was voor mij de aanleiding om hierop verder te itereren. 

2: Sketch and iterate
The five sentences mentioned earlier are visualized by means of sketches. During a review moment, working group members gave feedback on this. The meaning of sentences was no longer important here. It was about which image had the most potential to develop further.
Ultimately, I opted for the image of a Volkswagen bus driving into space over the Nike's 'swoosh'. In a sense, the bus represents freedom and hippie culture. This image literally shows a 'space trip'. The starting point of tripping was the reason for me to iterate further.
Verdere iteratie
Hieronder staan verdere iteraties op de gekozen schets. Zo heb ik onderzoek gedaan naar hoe verschillende soorten drugs gevisualiseerd zouden kunnen worden. 

Further iteration
Below are further iterations on the chosen sketch. I have looked and researched what different types of drugs might look like visually.
.
3: Eindconcept
De derde en laatste stap van dit proces was het vinden van een geschikt concept en organisatie die zouden passen bij deze beelden. Aangezien ik had geprobeerd om een trip / hallucinatie te visualiseren, was de link met coffeeshops en smartshops een voor de hand liggende keuze. Door hier verder over na te denken, ben ik uiteindelijk bij de organisatie Holland.com terechtgekomen, de organisatie die Nederland wereldwijd promoot. 
Nederland staat al decennia bekend als het drugsland, maar in steeds meer andere landen wordt softdrugs legaal. Dit leek mij een gedurfde campagne, maar wel met veel kansen. Nederland is nog steeds een van de weinige landen waar smartshops legaal zijn. Daarnaast kan de organisatie ook laten zien dat Nederland veilige drugs garandeert.  Om deze reden heb ik gekozen voor de tagline: "Have a trip." Als beelden heb ik na feedback gekozen voor de cliché Nederlandse beelden, omdat deze herkenbaarder zijn voor buitenlandse toeristen. De kleur oranje is op alle posters de hoofdkleur, want ja... Oranje boven.

3: Final concept
The third and final step of this process was to find a suitable concept and organization that would fit these images. Since I had tried to visualize a trip / hallucination, the link with coffee shops and smart shops was an obvious choice. I then thought about this further and then came to Holland.com, the organization that promotes the Netherlands worldwide.
The Netherlands has been known as the drug country for decades, but soft drugs are becoming legal in more and more other countries. This seemed like a daring campaign to me, but with many opportunities. The Netherlands is still one of the few countries where smart shops are legal. In addition, the organization can also show that the Netherlands guarantees safe drugs. For this reason I chose the tagline: "Have a trip." As images, after feedback, I chose the cliché Dutch images, because they are more recognizable to foreign tourists. The color orange is on all posters is the main color, because yes ... Oranje boven.
​​​​​​​
Back to Top